Thursday, January 28, 2010

Mutiara Mata Membasah Sejadah..

salam..
malam malam nie nak jugak aku tumpang dan cuba berpuisi..
angin malam nie terasa segar sangat
malam nie aku terpanggil nak menotakan sedikit karya..

___________________________
Mutiara Mata Membasah Sejadah..
___________________________

dalam sentuhan
antara sedepa menjadi sejengkal bezanya
saf sebaris membina dinding rasa
yang lama terbuku
berangan antara khusyuk dan kerut dahi
mendamaikan haluan kepangkal
kembali menjinak titik hati kelandasan
yang bercapah menggaris lubuk hidup

dalam seruan panggilan itu
terbisik suara azan memanggil angin
dan menderu sekalian patah ayat
bersambung menjadi kalimah suci
disitu aku menanti
kalau ada yang tertinggal
untuk aku turut berlari bersama
sungguh termanggu
sejauh itu aku tertinggal
dan ketinggalan melangkah biar berkaki dua

matahari terbenam menjadi saksi
panggilan untuk bulan beriring bintang
menitip tugas yang tak pernah sekali tewas
waktu itu, masa seakan laju dengan sekata
mendetik nadi ini
bernafas dalam rasa jiwa
yang entah dimana puncaknya

rukuk membawa jemari kenyentuh kaki
yang berjasa menampung berat dosa
dan tidak pernah merungut rutinya
langsung ke sujud menumpahkan peluh dahi
kemuka sejadah
disitu mutiara mata membenih titis hujan
dan ia tanda syukur
kelopak mata masih bisa gerimis
dan salam pada rakaat terakhir
membawa aku kemakam kejahilan
yang harus ditinggalan
dan inilah hijrah
yang diperkenankan oleh penciptanya
Allah.. maha pengampun..

syamputra
11 malam
18 jan 2010
malam jumaat

No comments: