Sunday, August 29, 2010

Kusangka Putih Rupanya Kelabu

salam..
ini puisi aku terilham bila berada di library ini

___________________
Kenapa ada Persoalan
___________________

cuma sebentar aku mengenalimu
putih permukaanmu
indah dalam dakapan pandanganku
mesti dasarmu tidak ku telah
kerana tidak pernah
wujud akan persoalan
"kenapa?" pada bayangmu

itulah tasik tempat aku singgah
bercerita dan mendengar
disitu rumput tempat aku labuhkan santaiku
redup saujana tasik ini
mengingatkan aku tentang kedamaian kehidupan
meskipun aku tidak pernah lena untuk menikmati semalaman rasa
namun aku tahu
putih permukaan itu
pastinya dasarnya sepertinya juga

namun
semalam bila hujan menitis
tasik yang kupandang
telah melimpah airnya
kotor dan keruh
langit yang cerah telah kelabu
dan aku tidak lagi
mampu untuk berdiri disitu
adapun aku memegang payung
sengaja aku membuangnya
sebagai hukuman
akan diriku
yang terlalu percaya pada tasik
yang tidak sempat membahagiakan.

syam
30 ogos 2010
petaling jaya

No comments: